Stronghold
Stronghold
Špinavý, šedý středověk. Doba, ve které jste jeli na koni z jednoho panství na druhé, cestou nachladli a do týdne umřeli na zápal plic. Doba, v níž měla církev absolutní moc a bez jejíž přízně panovník nic neznamenal. Doba, ve které byly války na každodenním pořádku. Tak přesně do tohoto období se přenesete v nové RTS od týmu FireFly Studios, týmu, který sice zatím nevydal žádnou hru, ale působí v něm pár lidí ze společnosti Impressions (má na svědomí hry Lords of the Realm, Caesar I - III, Pharaoh a Zeus). O hře Stronghold se v nejrůznějších preview mluvilo jako o originální hře, přitom je „jen“ mixem her Lords of the Realm, Age of Empires a Settlers. Nutno říct, že ze všech těchto tří veleúspěšných titulů si bere to nejlepší, takže se výsledné dílko povedlo.
Jak už dává tušit název hry, přenesete se do role pána hradu. Svoji pevnost nejdříve musíte postavit, zajistit ji po ekonomické stránce a posléze ubránit před nájezdy ostatních pánů. Stavba hradu začíná výběrem vhodného místa v blízkosti surovin a pokud možno na nějakém vyvýšeném místě. Pak jen stačí umístit první důležitou budovu – tvrz, v níž se rodí poddaní a po jejímž dobytí hra končí. Ještě musíte postavit zásobárnu na potraviny a potom se můžete Stronghold pustit do budování, do jakého se vám zachce. Vaši lidé mají hlad, a tak je třeba stavět nejrůznější farmy, které obstarávají jídlo, ať už v podobě jablek, nebo například pšenice, jež se ve mlýně mění v mouku a ta zase v pekařových rukou v křupaný chléb. Ke stavbě domků a budov je potřeba materiál. Dřevo se získává tradičně díky dřevorubcům a kámen, jenž se využívá při budování hradeb, věží a kostelů, zase v kamenolomech. Kromě toho je ve hře ještě jedna surovina – železná ruda, sloužící k výrobě některých zbraní.
Aby bylo všechno komplikovanější, vaši popularitu ovlivňuje ještě jeden faktor. Jestli budete pro výstrahu stavět ve svém hradu nejrůznější žaláře, hlavy napíchnuté na kůly a popravčí špalek pro kata, vaši poddaní ve strachu před mučením a skřipcem budou pracovat rychleji a efektivněji než obvykle. Nicméně vaše popularita klesne. Protikladem těchto středověkých prostředků, jak si udržet pořádek ve svém rajónu, jsou nejrůznější rybníčky, zahrádky a třeba tančící medvěd. Stavením těchto „dobrých věcí“ poroste vaše oblíbenost, leč vaši lidé se začnou ulívat z práce a poflakovat. To takhle lovec donese svůj úlovek do sýpky a potom si Stronghold jednoduše sedne a chvilku nic nedělá.
Přestože grafika hry Stronghold není nijak úchvatná, ba i Age of Empires 2, hra mnohem starší, vypadá lépe, její kouzlo je úplně jinde. Váš hrad i jeho obyvatelé žijí svým vlastním životem.
Stronghold 2
Od doby vydání Strongholdu už uplynulo mnoho vody, a tak se vývojáři z Firefly Studia rozhodli, že nám přichystají druhý díl. Jak je již trendem, malovanou 2D grafiku vystřídala 3D renderovaná prostředí a panáčci, princip hry však zůstal stejný. I v tomto pokračování si vyzkoušíte, jak se panuje a válčí ve středověku. Na výběr máte několik druhů hry, přičemž základní jsou dva – Path of Peace – Cesta míru a Path of War – Cesta války. V mírové kampani je úkolem sjednotit království převážně mírovou cestou za pomocí ekonomiky a drobné pomoci armády. Ve válečné kampani je to, jak jinak, opačně. Válečná kampaň jako jediná obsahuje příběh a renderované sekvence které se snoubí s in-game animacemi. Máte zde za úkol sjednotit království, které se po prohraná bitvě vedené samotným králem ocitá v troskách. O moc samozřejmě soupeří více šlechticů a cesta za sjednocením nebude lehká.
Na začátku musíte projít malým školením v ekonomice, bez něhož se ani v tomto módu neobejdete. Naučíte se stavět potřebné budovy pro zásobovaní poddaných jako jsou ovocné sady nebo chýše lovců. Ihned poté se na nově vznikající kolonie vrhne horda barbarů pána Olafa a otestuje bojové schopnosti nového lorda. Mise jsou různorodé, ale převážně platí pravidlo že musíte vybudovat fungující ekonomiku a potom vymlátit veškeré protivníky. Občas se ale dostanete do situace, kdy máte určitý počet jednotek a dobýváte ztracené území aniž by byla možnost získání posil. Jednotek není mnoho, ale zase je zde kladen důraz na autentičnost bojů (milovníci fantasy opět mohou uronit slzu, žádné mágy, elfy a podobnou havěť zde nepotkáte). Mezi základní patří kopijníci nebo lukostřelci, dále se setkáte s dobývacími jednotkami, bojovými mnichy nebo žoldáky.
Po vizuální stránce není skoro co vytknout. Vše se drží dnes již zaběhnutých standardu (Pixel Shader, Bump Mapping) a vypadá hezky. Animace postav je provedena precizně, ale ty stromy, to je běs. Neustále se kinklají ze strany na stranu a výsledný dojem ve mně vzbudil vzpomínky na stolní fotbálek (takový ten jak jsou hráči na pružinkách). Na druhou stranu třeba ničení zdí nebo odlétáváni vojáků po zásahu z dobývacích stojů je ztvárněno dokonale. Pohledy jsou standardní ( kolem dokola a přiblížení ) i nestandardní ( pohled do hradu na probíhající slavnosti, pohled z věže atd.).
Stronghold Legends
Hned v úvodu následujme matku moudrosti a zaměřme se na to, co společnost FireFly proslavilo. První díl série Stronghold přišel ve své době s něčím novým, dokázal pobavit, potrápit strategicky smýšlející mozky a zároveň nás všechny dokázal motivovat ke stále lepším výkonům na bojištích. K tomu všemu nám nabídl promyšlený systém stavby vlastní pevnosti se vším, co k tomu bezpochyby bylo zapotřebí i ve skutečném středověku. Tohle všechno se nám snažili zmiňovaní vývojáři předhodit i ve druhém dílu série, ovšem místo ovací se Stronghold 2 dočkal spíše krutého výsměchu. Přechod do 3D v tomto případě příliš nezafungoval a nepovedlo se ani naplnit zaběhnuté standarty nastavené prvním dílem, resp. stand-alone datadiskem Crusader.
V kampani převezmete roli krále Artuše a jeho nejbližších oddaných. Úvodní mise sice působí na můj vkus až moc tutoriálově, ale do tuhého začne jít co nevidět. Chrabrému obránci Albionu však sekunduje schopný kouzelník Merlin, takže čistka rodné hroudy bude vcelku pěknou podívanou. Novinkou ve Strongholdu je i nutné nasazení hrdinů do boje. Oni jmenovaní páni totiž disponují pokaždé různou schopností, jak například zbortit soupeřovy hradby, blesky uškvařit nepřátelskou armádu na uhel, nebo dokonce zmagořit protivníkovy jednotky a poslat je v šíleném boji proti vlastním. Další, věru podstatnou inovací je také soubor mýtických potvor a jejich ovlivnění boje. Máme zde obry, které posouvají bortění hradeb zase o kousek dál, vlkodlaky, jež můžete dokonce v pozdějších fázích hry metat za soupeřovy hradby a v neposlední řadě je tu drak. Tuhle „jednotku“ mohou vycvičit postupně všechny tři frakce, které zakusíte během kampaně, ovšem nečekejte, že jde o něco levného. Drak je totiž nejsilnější jednotkou ve hře a jeho plamen je jak efektní, tak neskutečně efektivní. Drak se navíc, jako například Merlin, dokáže sám léčit, což z něj činí ještě tvrdší oříšek k rozlousknutí.
Stronghold Legends tak stojí někde mezi kvalitou prvního dílu a nepovedeností dílu druhého. Nabízí čerstvý vítr v podobě kouzel, legend a draků, ale stále trpí stejnými bolestmi, jako jeho starší sourozenec.